İslam inanç esasları 1 ders notu

AÖF Ders Notları ve Özetleri
Cevapla
Kullanıcı avatarı
emrah42
Onursal Üye
Mesajlar: 498
Kayıt: 26 May 2012, 19:25
Konum: çumra
İletişim:

İslam inanç esasları 1 ders notu

Mesaj gönderen emrah42 » 28 Kas 2014, 12:44

İslam: Peygamberlerin insanlara tebliğ ettiği dinin, Allah katındaki genel adı.

İslâm’ın tarifi: İslâm’ın tarih içinde yaptığı yolculuk.

Tevhid: Allah’ın birliğini ifade eden ve İslâm’ın en temel ilkesi olan kavram.

İtikat: Bir şeye gönül bağlamak, düğüm atmışcasına kesinlikle inanmak ve bütünüyle benimsemeye denir.

Basir: Allah’ın her şeyi görme sıfatına denir.
Esma-i Hüsna: Allah’ın güzel isimlerini açıklayan ve bazı hadislerde doksan dokuz olduğu belirtilen kavram.

Örf: Dinin toplum içinde çok tekrarlarından dolayı kazandığı anlam

İkrar: İçten hissedilenin dil ile ifade edilmesi

Ameli Nifak: Dini emirlerin yapılmasında gevşeklik yapan müminler için kullanılan ve küfür anlamına gelmeyen nifak türüne denir.

Nifak: Bütün hareket ve eylemlerimizin bir dıştaki yansıması birde bu yansımayı hazırlayan ve harekete geçiren iç boyutu vardır. Kur’ân’de iç ve dış boyut arasındaki tutarsızlığa denir.

Nifakla: Bir kimsenin inancını dile dayalı olarak dışa vurmasına karşılık, inkârını gizlemesi kavramıyla açıklanabilir.

Mütref: Bir inkâr sebebi olarak zenginliğin şımarttığı kimseler için Kur’an’da kullanılan terim

Mütref: Kur’an’da daha çok toplumsallığı ifade eden, toplumların inançsızlığa yönlenmesinde önderlik yapan sosyal baskı guruplarından biri olan ortaklaşa bir eylemi gerçekleştiren varlıklı olmanın şımarttığı kimselere denir.

Fıtrat: İnsanların doğuştan sahip oldukları Allah inancı Kur’ân-ı Kerîm’de ifade edilen kavram.

Fıtrat: Kur’ân-ı Kerim’de, insanların doğuştan sahip oldukları Allah inancı kavramı ile ifade edilir.

İnanç çevresinde fıtrat: Allah’ı kabul etme ve kavrama yeteneğidir.

Metafiziksel bilgi: Allah’tan peygamberlere yönlendirilmiş aşkın/ilahi bir mahiyete sahip olan vahiy, yapısı itibariyle bir bilgidir.

Gaybi bilgiyle: Ahiret aleminin gerçekleştiği gaybi bilgi ile bilinir.

Kader ve kaza inancının irtibatlı olduğu ilâhi sıfatlar: İlim, İrade, Kudret ve yaratma sıfatları.

Kur’ân’da peygamberler için kullanılan kelimeler : Beşir ve Mübeşşir, Nezir, Hadi, Abd

Allah’tan başka hiçbir varlığa mabut olarak yönelmemek: İslâm dininde inanç adına uygulanması istenen hususlardan.

Allah’a iman: İslâm inanç esaslarının ilki ve en önemlisi.

Allah insan ve tabiat ilişkileri: Bir müminin hayatında gerçekleşen “iyi davranış” etkilerini bir bütün olarak göstermektedir.

Ameli irtidat: Dinî uygulamalardan bir kısmını dine aykırı uygulamalarla değiştirmek anlamına gelen irtidat.

İtikâdi irtidat: Allah’ı, resulünü ve O’nun getirdiklerinin inkâr eder bir başka dine ya da anlayışa dönme denir.

İman amel ilişkisi: Mümin olmak, Muttaki olmak, Sevap kazanmak, Ahlaklı olmak.

İmanın Türkçe’ deki anlamı : Bir görüşe gönülden bağlanma

İmanın, kalbi bir fiil olması: imanın dışarıdan bakarak anlaşılmasının sebebi olması.

Kolaylaştırılmış haniflik: Hadislerin, İslâm dini için belirlediği özel anlam.

Ilımlı ve mutedil: İslâm dini, inanç esaslarının insanlarca benimsenmesi için ılımlı ve mutedil bir yol izlenmiştir.

Bir kimsenin Müslüman olarak nitelendirilmesinin temel şartı Allah’tan gelen buyrukları kalp ile tasdik etmesidir.

Allah’ın hidayete eriştirdiği insanlar iman edip buyruklarına uyan insanlar dır.

İslâm inanç esasları dinin tamamını içine alacak temel hükümleri kapsar.

İnanç insanları Hayra, iyiliğe, vicdan temizliğine, ahlaklı davranmaya yönlendirir.

İnanç esaslarının temel özelliği: Zamanla hiçbir değişiklik göstermemesi.

İnanç esaslarının özellikleri

- Açık ve sade olması
- Parçalanmaması
- Samimiyetle benimsenmesi
- İsteğe dayanması.

İnşallah müminin; İslâm’da istisna kavramının karşılığıdır.

Allah’ın isim ve sıfatları: Allah’ı tanımamıza yarayan anlam veya kavramlara denir.

Allah’ın selbî (tenzih) sıfatları: Beka, Kıdem, Vahdâniyet, Vücud.

Allah’ın sübûti sıfatları: İlim, Basir, İrade, Kudret

Allah’ın yaratma sıfatları: Kevn, İbda, İcâd, İnşa

Şirk: Allah’a ortak koşmak, yani O’nun eşi ve benzeri olduğunu iddia etmek.

Haberi Mucizeler: Peygamberlerin doğrudan Allah’tan veya melek aracılığıyla aldıkları vahiylere dayanarak verdikleri haberlerden oluşan mucizelere denir.

Ölümden sonraki diriliş inancı: Ölümden sonra dirili, kıyametin kopmasından sonra insanların bedenlerinin dirilip, ruhlarıyla birleşmesi yoluyla gerçekleşecektir.

Kıyamet alametleri

- Deccal’in ortaya çıkması
- Güneş sisteminde kozmolojik bir değişim görülmesi
- Ahlakî hayatın bozulması
- Dinî hayatın yozlaşması

Ahiret aleminin gerekliliğini belirten düşünceler

- Varoluşun ve hayatın anlamı ve amaçlı olabilmesi
- Hakikatin ortaya çıkıp herkesçe tasdik edilmesi
- İnanç ve davranışlara karşılıklarının verilmesi
- Evrensel ahlâk ilkelerinin hayata geçirilmesi

İslam inancındaki kabir alemi: İlahi buyruklara uyan müminleri nimet, bunlara uymayan müminlerle kafirler azap içinde bulunur.

İslam inancına göre ölüm: Ölüm, meleklerin insanların ruhunu bedeninden çekip alması ve gayib alemine dair ilk tecrübelerin yaşanmasıdır.

İslam kaynağına göre ruhun anlamı: İnsanın ruhu, embiryonun anne rahminde teşekkül etmesinin ardından, ölülerin Allah tarafından ona üflenen ve insanı diğer canlılardan ayıran özüdür.

Ahiret hayatının aşamaları: Hesap, Haşir, Sırat, Cennet

Kader ve kaza teriminin içerdiği anlam: Kader; Allah’ın canlı cansız bütün yarattıklarına ilişkin ezeli planını, kaza ise bu planın gerçekleşmesini anlatır.

Kader inancının Allah’a iman etmeye dahil olması Kur’an’da iman esaslarının belirtildiği ayette yer verilme sebebi.


DİN

Din; İnsanın düşünce ve inanca dayalı değerlendirmelerini içeren zihinsel fonksiyonlar, her türlü tavır ve davranışlar insanın diğer insanlar ve varlıklarla olan ilişkilerini düzenlerken dikkat etmesi gereken ilkeler, sosyal davranışlarını benimseyen prensiplere denir.

Genel olarak yapılan din tarifleri

- İnanca dayalı değerlendirmeler
- Her türlü tavırlar
- Zihinsel fonksiyonlar
- Her tür davranışlar

Dinin kaynağı

- Din, Allah tarafından konulur.
- Son peygamber Hz. Muhammed’dir.
- İlk peygamberden son peygambere kadar bütün peygamberlerin getirdiği hak dinlerin genel adı İslâm’dır.
- İlk peygamber Hz. Adem’dir.

Din ve inanç

- Dini, insana hem bireysel isteklerinin ortaya çıkmasında hem de madde karşısında eğilmemesinde ilk yardım eder.
- Din fertleri mukaddes duygu, ortak vicdan ve şuur etrafında birleştirir.
- İnsanın yüce bir güce bağlanmasında onun gücünü arttırdığı gibi, olaylar karşısında kendisinin yeterli olabileceği kanısını da güçlendirir.
- İnsanlarda din duygusu fıtridir. Yani içten gelen bir durumdur.
İslam dinine ait inançların indirgendiği üç temel esas: Allah’a, Peygamberelere ve ahiret alemine inanmak.

VAHİY

Vahiy: İslâm inancında görünmeyen varlıklar hakkında bilgi edinme kaynağı.

Vahiy: Allah’ın peygamberlerine dilediği bilgileri doğrudan veya bir vasıtayla bildirmesidir.

Vahyin mahiyetinin özellikleri

- Allah ile peygamberleri arasında nübüvvetin bir sırrı olması
- Lafız ve manadan ibaret olması ve Cebrâil tarafından Lehv-i Mahfûz’dan bu şekilde indirilmesi.
- Kur’ân’da vahyin lafzıyla olduğu gibi korunmasının önemi ve gereğine vurğu yapılması
- Hz. Peygamber tarafından lafız ve mana olarak görülüp öylece tebliğ edilmesi.

İlahi hitabın ( Vahyin ) şekilleri

- Herhangi bir vasıta olmadan mananın kalbe aktarılması, ilham veya rüya yoluyla gerçekleşmesi
- Allah’ın peygamberlere perde arkasından hitap etmesi
- Allah’ın görünmeden konuşması
- Cebrail isimli meleğin aracılık etmesi

ŞEYTAN VE CİNLER

Latif ve gaybî varlıklar: Cinler, Melekler, Ruhlar, Şeytanlar

Şeytanın insanlar üzerindeki etkileri

- Boş kuruntulu ve yalancı vaadlerle kandırmak
- Allah’ın emirlerine isyan etmeye yöneltmek.
- Harama teşvik etmek
- Vesvese vermek

Cinler

- Evlenip çoğalabilirler.
- İnsanlara göre daha üstün güce sahiptirler
- Allah’a kulluk etmek için yaratılmışlardır.
- Kendilerine peygamber gönderilmiştir.

Allah’ın varlığı ile ilgili olarak İslâm alimleri arasında şöhret bulan deliller: Gaye delili, Hudûs delili, İmkân delili, Nizam delili

Hudûs delili: Evrenin yaratılmış olduğunu ve her yaratılmışın bir yaratıcıya ihtiyaç duyduğunu ispatlamayı amaçlayan delil.

İmkan delili: Varoluşun kendiliğinden olan zorunlu varlığın sadece Allah olduğu ilkesinden harekele ortaya atılan isbât-ı vâcib delili’dir.

MELEKLER


Meleklerin özellikleri

- Nurdan yaratılmaları
- Erkeklik ve dişiliklerinin bulunmaması
- Günah işlememeleri.
- Allah’a itaat etmeleri.

Meleklerin görevleri

- İnsanların yaptıklarını kaydetmek
- Allah’ı hamd ile yüceltmek
- Müminleri iyi işlere yöneltmek
- Peygamber’e salat ve selam getirmek.
- Müminlere ahrette şefaat etmek

Cebrail: Vahiy getiren melek

Mikail: Tabiyat olaylarının işleyişiyle görevli melek

Azrail: Eceli gelen insanların, ruhlarını almakla görevli melek

Münker ve Nekir: Kabirde insanları sorgulamakla görevli melekler

Hafaza ve Kirâmen Katibin: İnsanları gözetleyen ve onların iyi veya kötü fiillerini kaydeden melekler.

Günah işlememeleri: Melekleri görevleri itibariyle insanlar ve cinlerden ayıran en önemli özellik

Işıktan yaratılmaları: Melekleri yapı olarak cinlerden ayıran en önemli farktır.

KİTAPLAR

Allah tarafından peygamberlere gönderilmiş ilahi kitaplar: Kur’ân-ı Kerim, İncil, Zebur, Tevrat

Kitaplara iman: Allah tarafından bazı peygamberlere kitaplar gönderildiği ne ve bunlardan yer alan bütün bilgilerin doğru olduğuna kesin olarak inanmaktır.

Üçüncü Halife Hz. Osman döneminde daha önce bir araya getirilmiş olan Kur’an-ı kistinsah ettirmek için oluşturulan heyet: Zeyd b. Sabit, Abdullah b. Zübeyr, Saîd b. El-As, Abdurrahman b. Hâris

Hz. Peygamberin en büyük mucizesi Kur’ân-ı Kerim

- Kur’ân-ı Hz. Peygambere Cebrail isimlik melek indirmiştir.
- Kur’ân-ı Hz. Peygambere vahyeden, gönderen Allah’tır.
- Kur’ân, Peygamberimiz’den bize kadar tevatür yoluyla ulaşmıştır.
- Kur’ân hem lafız hem de mana yönüyle mucize olup bir benzerini oluşturmakta başkalarının âciz kaldığı bir kutsal kitaptır.

Kur’ân-ı Kerim

- İlâhi kitapların sonuncusu olan Kur’ân-ı Kerim, Peygamberimiz Hz. Muhammed’e indirilmiştir.
- Peygamberimizden hiçbir değişikliğe ve bozulmaya uğramadan tevatür yoluyla bize kadar ulaşmıştır.
- Hz. Peygamber hayatta iken Kur’an kendisi ve sahabe tarafından ezberlenmiş, vahiy kâtipleri tarafından yazıya geçirilmiştir.
- Kur’ân-ı Kerim, Hz. Ebû Bekir’in hilafeti döneminde vahiy katibi Zeyd b. Sâbit tarafından çok hassas prensipler çevresinde bir araya getirilmiştir.

Yahudiye göre Tevrat inancı

- Tevrat: Yahudilerin kutsal metni Tanah ilk bölümünü oluşturmuştur.
- Tevrat’ın ilk bölümü olan Tekvin de, evrenin ve ilk insanın yaratılışından isrâiloğluları’nı Mısır’a gidişleri, oradaki hayatları ve Mısır’dan çıkışlarına kadar geçen süreçten bahseder.
- Tevrat beş bölümden meydana gelir.
- Tevrat; Rab Yahova tarafından Hz. Musa’ya bahşedilmiş bir kitaptır.

Yahudi kutsal metni Tanah’a ait kitaplar: Tekvin, Yeremya, I, - II Samuel, Daniel

Yahudilerin kutsal metni Tanah’ın ilk bölümünü oluşturan Tevrat’ın bölümleri: Tekvin, Hurûc, Tesniye, Levililer.

İncil

- Hristiyanlığın kutsal kitab Eski ve Yeni Ahid’den meydana gelen Kıtab-ı Mukaddes’tir.
- Yeni Ahid: Matta, Markos, Luka ve Yuhana’ya göre İnciller, Resullerin işleri, Pavlus’un Mektupları olmak üzere 27 kitaptan meydana gelmektedir.
- Kutsal kitap, kutsal ruh tarafından ilham edilmiştir.
- İlk dönem Hristiyanlar kutsal kitap olarak Eski Ahid metinlerini kullanmışlardır.

PEYGAMBERLERE İMAN

Peygamberlere iman: Allah’ın insanlara bildirmek istediği emir ve yasakları seçtiği kimseler vasıtasıyla ulaştırdığına inanmak ve onlara itaat etmektir.

Peygamberliğin temel gayeleri

- İnsanlar arasındaki ihtilafları gidermek
- Yaratılışları gereği ihtiyacı olan insanlara yol göstermek.
- İnsanlara asıl görevi olan Allah’a kulluğu gereğince yerine getirebilmeyi göstermek.
- İnsanlığın hidayetine7Allah’ın rızasına uygun olan doğru yolu bulmasına vesile olmak

Peygamberlerin temel özellikleri

- Her ümmete kendi dilleriyle hitap eden peygamberler gönderilmiştir.
- Peygamberlerin kesin sayısı hakkında bir rakam vermek mümkün değildir.
- Peygamberler Allah’ın kendilerine bildirdikleri dışında gaybı bilmezler
- Peygamberlik Allah Teâlâ’nın kuralları arasında seçtiği şahıslara lütfettiği ve insanların kendi istek ve çabalarıyla elde edemeyecekleri bir görevdir.

Peygamberlerin tebliğ görevleri

- İnsanın yaradılışındaki temel gayeyi teşkil eden, Allah’a kulluğu, gereğince yerine getirebilmesi bağlamında peygamberlerin tebliği hayatî önem arz eder.
- Peygamberler kendilerine indirilen ilâhi vahyi insanlara aktarmaları sırasında kendilerince bir katkıda bulunmaları mümkün olmayıp, aldıklarını aynen iletmek durumundadırlar.
- Peygamberler tebliğ görevinde daima hatırlayıcı bir konumda bulunmuş, zorlayıcı bir rol oynamamıştır.
- Allah; Peygamberleri, kendi emir ve yasaklarını, dinin çeşitli hükümlerini insanlara ulaştırmak üzere görevlendirmiştir.

Peygamberlerin görevleri

- Allah Taâlâ’ dan aldıkları ilahî mesajları insanlara tebliğ etmek.
- Kendilerine vahyedilenleri insanların daha iyi anlamalarını sağlamak
- Kendilerine inanları hayırlı sonla müjdelemek.
- İnanmayanları da karşılaşacakları azapla uyarmak.

İslâm’daki peygamberlik inancı

- Peygamberler, Allah’ın izniyle insanları hidayete ulaştırmaya çalışmıştır.
- Peygamberler, kendilerine hiçbir şekilde kullukta bulunmasını istememiştir.
- Peygamberler güvenilir, doğru, ileri görüşlü, ihlâslı ve seçkin insanlardır.
- Peygamberler, Allah’ın kendilerini görevlendirdiği ve yardım ettiği birer tebliğci ve uyarıcıdır.

Ülü’l-azm peygamberler: Hz. Nuh, Hz İbrahim, Hz Musa, Hz. Muhammet.

Maturidiyye: Kur’ân’da müminlerin inanç çoşkusunu imanın arttığına delil kabul etmeyen görüş mezhebidir.

Ebu Hanîfe: Taklidi imanı caiz gören İslâm alimi.

Hz. Ömer: İnsanların bir işi yapmaya karar verdikten sonra bu kararından vazfeçmesinin de bir kader olduğunu Müslümanlara öğreten sahabe.

İmam Malik: İmanı kalbin tasdiki olarak görmez.

Mutezile: Kader inancına dair dini metinleri aşırı bir akıcılıkla yorumlayan mezhep.

Mutezile’nin savunduğu insan fiillerine ilişkin görüş: Levh-i mahfuzda yazılanlar insanların sorumlu oldukları fiiller değil başlarına gelecek olan felaketler ve musubetlerdir.

Selefilerin savunduğu insan fiillerine ilişkin anlayış: İnsanlara ait fiiller doğrudan kendileri, dolaylı olarak da Allah tarafından yaratılır.

Cebriye: İnsanlara ait fiilleri kaderin zorlayıcı etkisiyle meydana geldiğini savunan mezhep

Gaye ve nizam delilini tercih eden alimler: Gazali, İbn Rüşd, İbn Teymiyye, İbnü’l –Kayyim el Cevziyye

Darwinizm felsefesi : Sosyal Dawinizm, Doğal seleksiyon, Türler arası geçiş, Evrim teorisi

Metafizikle ilgili konulara ilgi duyma: Meteryalist inkarcı akımların belirleyici temel felsefelerinden biri değildir.

Çağdaş inkarcı akımlar: Meteryalizm, Darwinizm, Pozitivizm, Freudizm.

Büyük patlama ( big bang ) teorisi: Ahitret aleminin imkânına işaret eden ve Kur’ân’daki bilgilerle örtüşen bilimsel teori.

İslâm kelimesinin bilginler tarafından yapılan kök araştırmasında kazandığı anlam: İradeli bir barış ortamına girme ve boyun eğiş.


Bu forumdaki Eski arkadaşları özledim. Face de behchat chatin diye aramanın yeterli.

Kullanıcı avatarı
Köylü Kızı
Onursal Üye
Mesajlar: 4321
Kayıt: 15 May 2014, 15:43

Re: İslam inanç esasları 1 ders notu

Mesaj gönderen Köylü Kızı » 28 Kas 2014, 22:38

Emeğine sağlık

Cevapla

“Ders Notları” sayfasına dön