din kültürü 7
Gönderilme zamanı: 31 Ara 2012, 19:16
Cenaze namazı
• Abdestli ve kıbleye doğru yönelerek kılır
• Cenaze namazına niyet ederek başlanır
• Bu niyette ölünün kadın veya erkek olduğu belirtilir.
• Cenaze namazında rukü ve secdeler bulunmaz.
• Cenaze namazının şartlar Tekbirler ve kıyamdır.
• Cenaze için dua olan bir namazdır.
• Cenaze namazı farzı kifayedir.
• Toplumda bir kısım Müslümanın bu namazı kılmalarıyla, diğerlerinin üzerinden yükümlülük kalkar.
• Cenazenin yıkanmış ve konulduğu yerin temiz olması cemaatin önünde bulunması gerekir.
Kuran ve mevlit okutmak
• Kabrin başında ölen kişinin ardından Yasin, Nebe, İhlas, Felak ve Nas sureleri okunabilir.
• Mevlit ölen kişinin ardından okutulur.
• Mevlit okutmak toplumumuzda gelenekselleşen bir uygulamadır.
• Mevlit Süleyman Çelebi tarafından yazılmıştır. Asıl adı Vesiletü’n-necat’tır.
• Mevlit Hz. Muhammetd’i öven, yücelten ve onun güzel ahlakı anlatılmaktadır.
• Kültürümüzde Mevlit, evlenme töreninde, hacıların dönüşünde sünnet merasiminde ve asker uğurlamada okunmaktadır.
Kıyamet
• Sözlükte “dikilmek, ayağa kalkmak” anlamına gelir.
• Kıyamet içinde yaşadığımız dünyanın ve onun bünyesinde yer aldığı kainatın parçalanıp yok olması, daha sonra insanların hesap vermek üzere toplanması demektir.
• Kıyametin kopuşu İsrafil adlı meleğin sur borusuna üflemesiyle başlayacaktır.
• İsrafil sur’a iki kez üfleyecek birincisinde dünya yaşamı son bulacak ve tüm canlılar ölecektir. İkicinsinde bütün insanlar dirilecek ve mahşer denilen büyük meydana toplancaklardır.
Yeni bir hayat Ahiret
Haşir: Toplanma, br araya gelme. Yeniden dirilme. Kıyamet gününde ölülerin diriltip mahşere çıkartılmasıdır.
Mahşer: Yeniden diriliş ile birlikte insanların hesap vermek üzere toplanacakları yere denir
Mizan: Sevap ve günahların tartıldığı özel adalet terazisine denir.
Hesap: Kişinin dünyada yaptığı davranışlardan sorgulanmasıdır.
Cennet : Allah’a inanıp emir ve yasaklarına titizlikle uyanların gireceği ve içinde sonsuza kadar yaşayacağı ödül yeridir.
Cehennem: İnanmayan veya inandığı halde günahı çok olanların (Allah affetmediği takdirde) gireceği ceza yeridir.
İnsan hata yapabilen bir varlıktır.
• Yüce Allah insana, akıl, irade gibi üstün özellikler vermiştir.
• İnsan iyi ya da kötüyü seçme kabiliyetine sahiptir.
• Dinimiz hatalardan dönebilmeyi, günahlardan uzak durabilmeyi bir fazilet olarak görmüştür.
• Dinimize göre insan, hayatın son anına kadar hata ve günahlarından tövbe edebilir.
Tövbe hatadan dönme ve iyiye yönelme erdemidir.
Tövbe: Kişinin işlediği bir günah veya hatadan pişmanlık duyarak bir daha yapamaya karar vermesidir.
• Allah kullarını sever.
• Onların tövbe etmesinden hoşnut olur.
• Yüce Allah’ın isimlerinden birisi çok bağışlayan anlamındaki El-Afüvv” dür.
• Allah’ın Kur’ an’da en çok tekrarlanan sıfatlarından ikisi “Rahman ve Rahim” dir
• Yani merhamet eden esirgeyen ve bağışlayan sıfatıdır.
Hadis ve Sünnet
Söz (sözlü sünnet): Hz. Peygamberin söylemiş olduğu sözlerdir. Sözlü sünnet özel olarak hadis kavramı ile ifade edilmektedir.
Fiili: Hz. Muhammed’ in farklı konularda ortaya koyduğu uygulamalar ve davranışlar Fiili sünnet ile ifade edilir.
Takrir (Takriri sünnet) Hz. Muhammed’in şahit olduğu veya kendisine arz edilen bir meseleye karşı çıkmaması, onu tasdik etmesidir.
Tekid (Destekleyicilik): Sünnet herhangi bir hükme Kur’an gibi delalet eder yani her yönüyle Kur’an hükmüne uygun bir beyanda bulunur.
Tefsir(Açıklayıcılık) Buna beyanda denir. Sünnet, Kura’ an’da bulunan herhangi bir hükmü değişik yönlerden açıklar.
Teşri(Hüküm Koyuculuk): Kur’ an’ın herhangi bir hüküm getirmediği konuda sünnetin Kur’an’ın bütünlüğüne uygun bir hüküm ortaya koyması demektir.
Mevlevilik
• İnsanlığa hizmet etmek
• Aklı iyi kullanmak
• İçini her zaman temiz tutma
• Bilimle uğraşmak, bilgi sahibi olmak
Mürid
• Tasavvufta, henüz yolun başında olmakla birlikte gafletten uzak olmayı, her an Hakkı zikretmeyi, kalbi manevi kirlerden arındırmayı ve Allah’tan başka her şeyi gönlünden çıkarmayı kendine ilke edinen kişiler aşağıdaki kavramlardan dır.
• Tasavvuf’ta, bir mürşide bağlanarak seyr-u süluk ile manevi makamlarda yol almak suretiyle cemal mertebelerine ulaşmak isteyen kişiye denir.
Vahdet-i Vücud:
• Bütün varlıklar birdir. O da Hakk’ın vücudundan ibarettir.
• Allah’tan başka hakiki vücud sahibi mevcut değildir.
• Diğer varlıklar O’nun varlığına nispetle yok hükmündedir.
Hoca Ahmed Yesevi
• Yusuf Hemedani ve Arslan Baba’dan ders aldı.
• Öğrencileri Anadolu’da islamın yayılmasında önemli rol oynadı
• Düşünceleri Hacı Bektaşı Veli başta olmak üzere Anadolu’da faaliyet gösteren pek çok alimi etkilemiştir.
• Tasavvuf kültürü ile Türkçeyi birleştirmiştir.
• Divan-ı Hikmet adlı eseri vardır.
Alevilik – Bektaşilik düşüncesinde dört kapı: Şeriat, Tarikat, Marifet
İslam’a göre toplum düzeni beş temel esası: Malın korunması, Neslin korunması, Canın korunması,
Ve celle senaük: Sübuhaneke duasının bu cümlesi Cenaze namazında okunur
• Abdestli ve kıbleye doğru yönelerek kılır
• Cenaze namazına niyet ederek başlanır
• Bu niyette ölünün kadın veya erkek olduğu belirtilir.
• Cenaze namazında rukü ve secdeler bulunmaz.
• Cenaze namazının şartlar Tekbirler ve kıyamdır.
• Cenaze için dua olan bir namazdır.
• Cenaze namazı farzı kifayedir.
• Toplumda bir kısım Müslümanın bu namazı kılmalarıyla, diğerlerinin üzerinden yükümlülük kalkar.
• Cenazenin yıkanmış ve konulduğu yerin temiz olması cemaatin önünde bulunması gerekir.
Kuran ve mevlit okutmak
• Kabrin başında ölen kişinin ardından Yasin, Nebe, İhlas, Felak ve Nas sureleri okunabilir.
• Mevlit ölen kişinin ardından okutulur.
• Mevlit okutmak toplumumuzda gelenekselleşen bir uygulamadır.
• Mevlit Süleyman Çelebi tarafından yazılmıştır. Asıl adı Vesiletü’n-necat’tır.
• Mevlit Hz. Muhammetd’i öven, yücelten ve onun güzel ahlakı anlatılmaktadır.
• Kültürümüzde Mevlit, evlenme töreninde, hacıların dönüşünde sünnet merasiminde ve asker uğurlamada okunmaktadır.
Kıyamet
• Sözlükte “dikilmek, ayağa kalkmak” anlamına gelir.
• Kıyamet içinde yaşadığımız dünyanın ve onun bünyesinde yer aldığı kainatın parçalanıp yok olması, daha sonra insanların hesap vermek üzere toplanması demektir.
• Kıyametin kopuşu İsrafil adlı meleğin sur borusuna üflemesiyle başlayacaktır.
• İsrafil sur’a iki kez üfleyecek birincisinde dünya yaşamı son bulacak ve tüm canlılar ölecektir. İkicinsinde bütün insanlar dirilecek ve mahşer denilen büyük meydana toplancaklardır.
Yeni bir hayat Ahiret
Haşir: Toplanma, br araya gelme. Yeniden dirilme. Kıyamet gününde ölülerin diriltip mahşere çıkartılmasıdır.
Mahşer: Yeniden diriliş ile birlikte insanların hesap vermek üzere toplanacakları yere denir
Mizan: Sevap ve günahların tartıldığı özel adalet terazisine denir.
Hesap: Kişinin dünyada yaptığı davranışlardan sorgulanmasıdır.
Cennet : Allah’a inanıp emir ve yasaklarına titizlikle uyanların gireceği ve içinde sonsuza kadar yaşayacağı ödül yeridir.
Cehennem: İnanmayan veya inandığı halde günahı çok olanların (Allah affetmediği takdirde) gireceği ceza yeridir.
İnsan hata yapabilen bir varlıktır.
• Yüce Allah insana, akıl, irade gibi üstün özellikler vermiştir.
• İnsan iyi ya da kötüyü seçme kabiliyetine sahiptir.
• Dinimiz hatalardan dönebilmeyi, günahlardan uzak durabilmeyi bir fazilet olarak görmüştür.
• Dinimize göre insan, hayatın son anına kadar hata ve günahlarından tövbe edebilir.
Tövbe hatadan dönme ve iyiye yönelme erdemidir.
Tövbe: Kişinin işlediği bir günah veya hatadan pişmanlık duyarak bir daha yapamaya karar vermesidir.
• Allah kullarını sever.
• Onların tövbe etmesinden hoşnut olur.
• Yüce Allah’ın isimlerinden birisi çok bağışlayan anlamındaki El-Afüvv” dür.
• Allah’ın Kur’ an’da en çok tekrarlanan sıfatlarından ikisi “Rahman ve Rahim” dir
• Yani merhamet eden esirgeyen ve bağışlayan sıfatıdır.
Hadis ve Sünnet
Söz (sözlü sünnet): Hz. Peygamberin söylemiş olduğu sözlerdir. Sözlü sünnet özel olarak hadis kavramı ile ifade edilmektedir.
Fiili: Hz. Muhammed’ in farklı konularda ortaya koyduğu uygulamalar ve davranışlar Fiili sünnet ile ifade edilir.
Takrir (Takriri sünnet) Hz. Muhammed’in şahit olduğu veya kendisine arz edilen bir meseleye karşı çıkmaması, onu tasdik etmesidir.
Tekid (Destekleyicilik): Sünnet herhangi bir hükme Kur’an gibi delalet eder yani her yönüyle Kur’an hükmüne uygun bir beyanda bulunur.
Tefsir(Açıklayıcılık) Buna beyanda denir. Sünnet, Kura’ an’da bulunan herhangi bir hükmü değişik yönlerden açıklar.
Teşri(Hüküm Koyuculuk): Kur’ an’ın herhangi bir hüküm getirmediği konuda sünnetin Kur’an’ın bütünlüğüne uygun bir hüküm ortaya koyması demektir.
Mevlevilik
• İnsanlığa hizmet etmek
• Aklı iyi kullanmak
• İçini her zaman temiz tutma
• Bilimle uğraşmak, bilgi sahibi olmak
Mürid
• Tasavvufta, henüz yolun başında olmakla birlikte gafletten uzak olmayı, her an Hakkı zikretmeyi, kalbi manevi kirlerden arındırmayı ve Allah’tan başka her şeyi gönlünden çıkarmayı kendine ilke edinen kişiler aşağıdaki kavramlardan dır.
• Tasavvuf’ta, bir mürşide bağlanarak seyr-u süluk ile manevi makamlarda yol almak suretiyle cemal mertebelerine ulaşmak isteyen kişiye denir.
Vahdet-i Vücud:
• Bütün varlıklar birdir. O da Hakk’ın vücudundan ibarettir.
• Allah’tan başka hakiki vücud sahibi mevcut değildir.
• Diğer varlıklar O’nun varlığına nispetle yok hükmündedir.
Hoca Ahmed Yesevi
• Yusuf Hemedani ve Arslan Baba’dan ders aldı.
• Öğrencileri Anadolu’da islamın yayılmasında önemli rol oynadı
• Düşünceleri Hacı Bektaşı Veli başta olmak üzere Anadolu’da faaliyet gösteren pek çok alimi etkilemiştir.
• Tasavvuf kültürü ile Türkçeyi birleştirmiştir.
• Divan-ı Hikmet adlı eseri vardır.
Alevilik – Bektaşilik düşüncesinde dört kapı: Şeriat, Tarikat, Marifet
İslam’a göre toplum düzeni beş temel esası: Malın korunması, Neslin korunması, Canın korunması,
Ve celle senaük: Sübuhaneke duasının bu cümlesi Cenaze namazında okunur